TZ4 – Jedinné vystoupení žlutého záchranářského vrtulníku na Aviatické pouti

Letový program Aviatické pouti je vždy koncipován jako pomyslná časová pouť vývojem letectví. Na pardubickém nebi se střídají stroje připomínající jak dávnou historii, tak stroje ze současnosti. Tato koncepce bude zachována i na letošním, již dvaatřicátém, ročníku Aviatické pouti, který se uskuteční o víkendu 1. a 2. června 2024 v Pardubicích. Mezi zástupci letecké současnosti se letos premiérově představí i žlutý záchranářský vrtulník EC135T2+ královehradecké společnosti DSA.
„Společnost DSA se premiérově představila na Aviatické pouti v loňském roce, kdy Daniel Tuček předvedl velmi dynamickou ukázku s vrtulníkem AS350B3e. Ukázka všechny doslova nadchla a již tehdy jsme se dohodli, že pro diváky by byla zajímavá i ukázka záchranářského vrtulníku. Jsme rádi, že letos to vyšlo a v programu se poprvé v historii Aviatické pouti představí žlutý záchranářský vrtulník. Ten vrtulník, který již neodmyslitelně patří k našemu běžnému životu, ale asi všichni, když ho vidíme na nebi, tak zpozorníme, protože víme, že v cíli jeho cesty je někdo v nouzi čekající na rychlou pomoc,“ říká Jan Rudzinskyj z organizačního štábu Aviatické pouti.


„Aviatická pouť je v letošním roce jediným leteckým dnem, kde se náš záchranářský vrtulník představí v letové ukázce,“ říká Daniel Tuček ze společnosti DSA a pokračuje: „Naše společnost v současné době obsluhuje šest středisek Letecké záchranné služby v České republice. Na Aviatické poutí se představí posádka z královehradecké základny. Bude se jednat o pilota DSA a záchranáře ze Zdravotní záchranné služby Královehradeckého kraje. Bude to jedna z několika sehraných posádek sloužících ve 24hodinovém režimu na středisku Kryštof 6 v Hradci Králové a odtud obsluhují převážně území Královehradeckého a Pardubického kraje. Protože do oblasti našeho působení patří i oblasti s členitým a často i nepřístupným terénem, tak v případě potřeby jsou naše posádky připraveny uskutečnit i zásahy s použitím lanových technik. Všeobecně se tomu říká, že se na místo zásahu dostanou v podvěsu. Podle potřeby může mít závěsné lano délku od 10 do 60 m. Jeho pomocí se záchranáři dostanou na místo a po následném ošetření pak i vyzdvihnou zraněného a v podvěsu ho přepraví na nejbližší místo, kde může vrtulník bezpečně přistát. Na tom místě je zraněný umístěn do vrtulníku a na jeho palubě je urychleně přepraven do nemocnice k dalšímu ošetření.
Lety s podvěsem jsou náročné na pilotáž a vyžadují dobře vycvičeného pilota a celkově sehranou posádku. Právě takový simulovaný zásah uvidí i diváci Aviatické pouti. V programu se představí záložní posádka i vrtulník. Ten v ostrém nasazení bude pochopitelně držet službu v Hradci Králové.
Všechny posádky LZS musí být připraveny především na nejrůznější druhy zásahů. V podstatě každý let je unikátní, protože s vrtulníky zasahujeme jak na relativně přístupných místech, tak často i v městské zástavbě, lesích, skalních útvarech a například letos jsme již třikrát zasahovali i na samém vrcholu Sněžky,“ dodává Daniel Tuček.

Aviatická pouť je tradiční celodenní program pro celou rodinu. V sobotu i v neděli je připraven i pestrý pozemní program s řadou prezentací a aktivitami pro děti i dospělé. Samotný letový program bude trvat přes pět hodin.
Více informací o aktualitách z připravovaného programu lze získat na stránkách www.aviatickapout.cz