Historie Aviatické pouti

Historie Aviatické pouti od roku 1991

1991  |  1992  |  1993  |  1994  |  1995  |  1996  |  199  |  1992  |  1992  |  1992  |  1992  |  1992  |  1992  |  1992  |  1992  |  1992  |  1992  |  1992  |  1992  |  1992  |  1992  |  1992  |  1992  |  1992  |  1992  |  1992  |  1992  |  1992  |  1992  |  1992  |  1992  |  1992

11. května 1991 - po 80.letech zopakován historický přelet J. Kašpara z Pardubic do Prahy na replice aeroplánu Demoiselle.

24. května 1992 - VI. ročník "Memoriálu ing. Jana Kašpara,"- obnovení předválečné tradice letecké soutěže  a odstartování 1.ročníku "Masaryk Cross Country."

23. května 1993 - premiéra rychlostního závodu letounů kolem pylonů, 2.ročník "Masaryk Cross Country," návštěva T. Bati - vítěze memoriálu J. Kašpara  r. 1935.

21. a 22. května 1994 - poprvé jako dvoudenní akce, kompletní vystoupení Display Teamu AČR a letounů z USA a Francie, celostátní sraz motocyklů Honda

3. a 4. června 1995 - mistrovská akrobacie exmistrů světa Petra Jirmuse na letounu JAK 11 a Ivana Tučka s letounem Z-142, vystoupení skupiny SKY BOX.

31. srpna a 1. září 1996 - podtitul "Spitfire Meet," k 60.výročí vzletu nejslavnější britské stíhačky, účast 201 letounů, křest a první vzlet repliky Kašparova Blériota.

31. května a 1. června 1997 - "Mustang Meet," se stíhačkami  P-51D Mustang, skupina bojových vrtulníků Mi-24, "Militari Car Meet," autogramiáda veteránů RAF.

5. a 6. června 1999 - 55.výročí operace "Overlord," letoun Grumman TBF - Avenger, statická ukázka let. techniky, tradiční autosalon, Militari Car Meet.

3. a 4. června 2000 - ohlédnutí za desetiletím  AP v závěru milénia, s novou koncepcí a rozšířeným programem. Účast bombardérů B-25 a A-26 Invader poprvé v ČR.

2. a 3. června 2001 - 90.výročí přeletu ing. J. Kašpara z Pardubic do prahy, účast tvůrců, aktérů, letounů a techniky z filmu Tmavomodrý svět, repliky I.světové války.

1. a 2. června 2002 - koncepčně stavěný program od průkopnické éry po současnost podbarvený dobovým hudebním doprovodem, tradiční pozemní pogram, premiéry, vzdušný cirkus

31. května a 1. června 2003 - tradičně komlexní letový program. Uskutečněn a potvrzen světový rekord šestivleku větroňů.

5. a 6. června 2004 - unikátní svět. rekord v sedmivleku.  Komponovaný letový program v blocích. Návrat "české" C-11. Pyrotechnické efekty a hudební podtext letových vystoupení

4. a 5. června 2005 (jubilejní 15.) -  ve znamení 60. výročí konce II. sv. války a setkání "Jaků". Plachtařský blok od historie po vrcholovou akrobacii. Střídání ostrahy českého nebe - Mig-21 vs. Jas-39 Gripen.

3. a 4. června 2006 - originál historického letounu Bleriot XI rok výroby 1918 a zopakování historického přeletu Ing. Jana Kašpara z Pardubic do Prahy - Chuchle.  Skupinová slétanost, pyrotechnické efekty a akrobatická sestava vojenských letounů.

2. a 3. června 2007 - 1. mezinárodní slet letounů značky Aero v zemi jejich původu, akrobatická Extra slováka F. Pytlíka, simulace leteckých náletů AČR, letecká historie, souboje historických replik I.sv. války.

31. května a 1. června 2008 - 2. mezinárodní slet letounů značky Aero. "Nebeské obrazy" 16x Zlín. Premiéry letounů a představení na české obloze, hromadné (60x) para seskoky. V pozemním programu rekord v řadě vozů zn. Jeep.

6. a 7.června 2009 - 3. Fly-in Aero, unikátní vystoupení jediného letounu P-38 Lightning v Evropě,
show Peter Besenyei, premiéra české ULL repliky Bleriot XI, simultánní nálet roje L-159, vývoj letectví v programové posloupnosti.

5. a 6. června 2010 - oficiální oslavy sto let létání v Čechách. Velkolepé 3D divadelní představení "100 let aviatiky" provedlo diváky historií českého a československého létání. Rekordní počet letadel i návštěvníků, uznání kritiků a krásné počasí

4. a 5. června 2011 - pokračování ve velkolepém 3D divadelním pojetí země-vzduch. Oficiální ceremonie k 95. výročí narození Karla Kuttelwaschera, návštěva Historické letky Královského letectva (Spitfire, Hurricane, Dakota), návrat Jana Kašpara, letouny francouzské kampaně Morane 406 a Hawk 75, Douglas DC-6B a další. 

2. a 3. června 2012 - Století vzdušných soubojů, rekonstrukce největších leteckých bitev od první světové války po součastnost. Sestřelení UFO nad Pardubicemi a zajmutí mimozemské posádky. Oslava 100. výročí narození Františka Fajtla a Josefa Koukala. Návrat Su-25 do Pardubic. 

1. a 2. června 2013 - Tenkrát na východě, poprvé po 23 letech propršely oba dva dny. Přesto skvělá atmosféra a vynikající vystoupení Vzdušných sil armády české republiky, Flying Bulls Aerobatics Teamu, Mustanga z Českého leteckého ráje, polského Migu - 15 a mnoha dalších. Bohužel nepřiletěla očekávaná největší hvězda B - 17 z britského Duxfordu. I tak se jednalo o povedenou Aviatickou pouť.

31. května a 1. června 2014 - se na pardubickém letišti uskutečnila již dvacátá čtvrtá Aviatická pouť s podtitulem "Rytíři nebes". Po oba dny měli návštěvníci možnost sledovat pestrý letový program, ve kterém se představilo přes šest desítek letadel. Letos premiérově zahajoval v pravé poledne program skupinový průlet letadel Centra leteckého výcviku. V pozemních velkoprostorových divadelních scénách předvedlo několik desítek nadšenců z klubů vojenské historie ukázky z bojů ve válečných konfliktech. I když původně ohlášené letecké hvězdy v podobě legendárních strojů Lightning a Mitchell z důvodu technické poruchy nepřilétly, v programu je nahradily takové skvosty jako historický dopravní čtyřmotorový Douglas DC-6B nebo akrobatický vrtulník Bo 105CB. V programu nemohl chybět ani legendární Spitfire, který letos přilétl v novém zbarvení podle schématu letadla, se kterým v druhé světové válce létal československý stíhač Oto Smik. Vysoká pilotáž spojená s burácením proudových motorů i záchrana pilota pomocí dvou vrtulníků byly součástí bloku, v němž se představila Armáda ČR. Letecký den si nelze představit bez ukázek akrobacie a ani o tu nebyli návštěvníci Aviatické pouti ochuzeni. Naposledy na Aviatické pouti mohli vidět vystoupení světoznámé skupiny Flying Bulls Aerobatic Team na letadlech Z 50LX. Potleskem na otevřené scéně diváci odměnili krásné srdce namalované na oblohu letadly Xtreme XA42 skupiny Flying Bulls Duo. Naopak se zatajeným dechem sledovali úchvatnou akrobacii Martina Šonky.

Aviatická pouť není jen letový program, ale i nejrůznější celodenní pozemní aktivity a těch bylo v letošním roce opravdu hodně. Pro děti byly připraveny nejrůznější atraktivní soutěže připravené u příležitosti Dne dětí v rámci programu nazvaného Všechno lítá, co křídla má.

Za oba dny navštívilo Aviatickou pouť 25 000 diváků. Další, jubilejní 25. ročník se uskuteční 6. a 7. června 2015 opět na letišti v Pardubicích.

6 a 7. června 2015  - Jubilejní pětadvacátá Aviatická pouť měla ve svém programu zařazeno hned několik premiérových vystoupení. Tím asi největším se stalo nádherné předvedení legendárního Baťova letounu Lockheed L-10A Electra, který byl v České republice teprve týden. Diváci se dočkali také krásného Lightningu, který společně s Corssairem předvedl i očekávaný skupinový přemet, doplněný kouřovými efekty. Ze „stáje“ historických letadel v barvách Red Bull přilétl i B-25J Mitchell. Další novinkou uchvacující milovníky historických strojů se stalo první české předvedení Hurricanu Mk. IIB ve stříbrných barvách. Do programu 25. Aviatické pouti připravili organizátoři rovněž novinku v podobě takzvaného Balbo, tedy společné vystoupení velké skupiny historických letadel. Návštěvníci, kterých za oba dny přišlo přes dvacet šest tisíc, tak mohli vidět něco u nás zcela nevídaného. Skupina historických letadel doprovázených zvukem legendárních leteckých motorů je zážitek, na který se nezapomíná. Nejen Aviatická pouť slavila jubileum, ale také LOM Praha, pod který patří i Centrum leteckého výcviku působící na pardubickém letišti. Právě letouny a vrtulníky z CLV se postaraly o krásný průlet, který po oba dny přesně ve dvanáct hodin zahájil program jubilejní Aviatické pouti. Potěšitelnou novinkou se staly perfektně organizované autogramiády vystupujících pilotů, o které byl neobyčejný zájem.

28. a 29. května 2016 - Šestadvacátý ročník opět ukázal, že podtitul Čtvrtstoletí s legendou připravený pro jubilejní 25. ročník je pravdivý a Aviatická pouť se stala pojmem nejen národním, ale vskutku evropským. Vysoká úroveň akce byla znát již při letmém pohledu na plochu letiště, kde byla před diváky vyrovnána pestrá směsice převážně historických typů. Celkem se v letovém programu představilo na šest desítek letadel a k dokonalému diváckému zážitku přispělo i počasí. Pro ročník 2016 byl zvolen podtitul Hvězdy na nebi a hvězdami nebyli myšleni jen vystupující špičkoví piloti z České republiky a řady zemí Evropy, ale i hvězdicové motory, jimiž byly mnohé z vystupujících historických letadel poháněny.

Rozměrově největším tahákem šestadvacáté Aviatické pouti se stal obojživelný letoun Catalina, kterému co do velikosti zdatně sekundoval legendární dopravní stroj Douglas DC-3 ve zbarvení firmy Breitling. Ten přilétl v doprovodu Texanu a palubního Avengeru. Hvězdicové motory poháněly ještě stroje B-25J Mitchell a F-4U Corsair ze „stáje“ Red Bull. Dále válečně zbarvený Jak-11, Harvard, Polikarpov Po-2 z Mladé Boleslavi, T-28B Trojan, legendární Baťovu Electru, Beechcraft Expeditor a dvojici ultralehkých strojů. Ze strohého výčtu je patrné opravdu kvalitní zastoupení historických letadel a k tomu je třeba přičíst ještě „plnokrevníky“ jako je Spitfire, Mustang a Jak-3UM, jimž byl protiváhou proudový Me 262 Schwalbe. Neokoukatelná je akrobacie vrtulníku Bo105CB s červeným býkem na trupu. Stejný symbol mají i letouny Xtreme XA42 skupiny Flying Bulls Aerobatics Team, která se představila ve veřejné premiéře v plné čtyřčlenné sestavě a u diváků vzbudila zasloužený aplaus. K doposud nevídaným číslům patřil sudovitý výkrut uskutečněný skupinou kolem trojice letadel Mitchell, Corsair a Alpha Jet. Pro návštěvníky, kterých za oba dny přišlo přes dvacet šest tisíc, to byl jeden z řady nevšedních leteckých zážitků připravených do programu 26. Aviatické pouti.

3. a 4. června 2017 - K velkým lákadlům sedmadvacátého ročníku patřila skupina Breitling Jet Team na proudových letounech L-39 Albatros, která i v Pardubicích předvedla velice profesionální vystoupení a nejinak tomu bylo i u skvostné čtyřmotorové legendy Douglasu DC-6 ze sbírky Red Bull v Salzburku. Ač jsme již tento stroj v Pardubicích v minulosti viděli, tak letová ukázka diváky přivádí v úžas, co s tak velkým dopravním letadlem jeho posádka dokáže.

V bohatém programu se tradičně objevily i novinky, vedle již zmiňované světově proslulé skupiny Breitling Jet Team to byly nádherně rekonstruované historické stroje v podobě cvičného dvouplošníku de Havilland DH.82 Tiger Moth a hornoplošníku Stinson Reliant Mk. II. Oba válečné stroje se představily v dobových barvách RAF. Nechyběli však ani tradiční účastníci s historickými stroji, a tak ani v roce 2017 nebylo pardubické nebe ochuzeno o ukázky téměř dvou desítek legendárních strojů. Pochopitelně nechyběl Spitfire, Mustang, Harvardy, Jaky, Bückery či dvoumotorový Mitchell.

V loňském roce jsme se opět přesvědčili, že větru dešti neporučíme. V sobotu bylo nádherně, ale nedělní program dvakrát přerušil přecházející silný déšť. Zejména ten druhý doslova vyšplouchl téměř všechny věrné diváky, a když se v prodlouženém čase v programu pokračovalo a na pardubickém nebi se proháněly warbirdy, promoklí diváci však již byli povětšinou na cestě domů. Piloti si vystoupení, stejně jako celou Aviatickou pouť, naplno užívali.

Návštěvnost za oba dny se pohybovala v tradičních hodnotách a Aviatickou pouť v roce 2017 vidělo na dvacet šest tisíc diváků.

2. a 3. června 2018 - Osmadvacátý ročník Aviatické pouti připravil, i s omezeným rozpočtem, hned několik novinek. Pro obdivovatele historických letadel se tou nejzajímavější novinkou bezesporu stala česká premiéra australského druhoválečného stroje Boomerang. Divácky úspěšné bylo i vystoupení mladého manželského páru Emiliana a Danielle Del Buono, létajícího ve švýcarském sdružení 46 Aviation. Emilian pilotoval historický dvouplošník Boeing Stearman a po jeho křídlech se za letu procházela a pozdravy a úsměvy nešetřila sympatická Danielle. V Pardubicích se představili ve zcela nových růžových barvách. Pravda, zbarvení trochu netradiční, ale k takovému vystoupení se docela hodí.

V programu pochopitelně nechyběli již tradiční účastníci jako jsou historické stroje v barvách Red Bull, exponáty z mladoboleslavského Leteckého muzea Metoděje Vlacha, skupina Flying Bulls Aerobatic Team, vojenské letectvo nebo skupina Trenerů. Scénář hlavní pozemní scény nebyl napsán podle inspirace skutečnou událostí, ale jaksi pro částečné odlehčení představoval mnohdy i komický fiktivní konflikt v neznámé Patchuanii. Z letecké techniky se do scény zapojil i exoticky vyhlížející švýcarský turbovrtulový cvičný letoun C-3605 a vrtulník Bell 206L s komandem na palubě. Poměrně velkým překvapením se stalo pozvání vrtulníku PZL W-3WA Sokol, upraveným pro potřeby polských námořních záchranářů, a z Polska přilétl i vrtulník Mi-2 ve výročním zbarvení. Diváci, kterých za oba dny přišlo na šestadvacet tisíc, byli také svědky premiérového předvedení nového vrtulníku Enstrom 480B-G, který byl nedlouho po Aviatické pouti oficiálně zařazen do služby u pardubického Centra leteckého výcviku.   

1. a 2. června 2019 - Dvacátý devátý ročník se stal výjimečnou událostí zejména z důvodu premiérové ukázky závodu kolem pylonů. Jak se krátce před AP ukázalo, jednalo se s největší pravděpodobností i o derniérovou ukázku, protože pořadatel Red Bull Air Race oznámil, že v závodech již nebude pokračovat. Pro organizátory Aviatické pouti byla obrovská výzva, dokázat zajistit vše tak, aby se tato jedinečná ukázka mohla v Pardubicích uskutečnit. Přesto se nenechali odradit a šli za svým cílem, na jehož konci byly nafouknuté pylony na pardubickém letišti, mezi kterými se proháněli Martin Šonka a Petr Kopfstein, české akrobatické hvězdy. A ti se předvedli opravdu naplno. Ocenili to jak přítomní členové jejich fanklubů, tak v podstatě všichni návštěvníci Aviatické pouti, kteří s úžasem sledovali jejich hbité kličkování mezi pylony a po ukázce oba zaslouženě odměnili dlouhotrvajícím potleskem.

Devětadvacátý ročník rozhodně nebyl jen o ukázkovém závodu, ale převážnou část téměř šestihodinového programu tvořily letecké ukázky podle osvědčeného scénáře. Nechyběly dvě velkoprostorové scény se zapojením nadšenců z klubů vojenské historie, stejně tak jako skupina historických letadel tzv. Balbo nebo netradiční skupiny v podobě legendárního Mustangu a akrobatické čtveřice Flying Bulls Aerobatics Team, či elegantní dvojice L-39C z CLV společně s historickým Jakem 11. K vidění bylo i dost akrobacie, včetně neokoukatelné ukázky akrobatického vrtulníku Bo 105 C.

Zejména pro letecké nadšence každoročně organizátoři do programu zařadí alespoň jeden historický stroj, který v České republice doposud nebyl. V roce 2019 se jím stal cvičný stroj Vultee BT-18B Valiant.

Za oba dny navštívilo Aviatickou pouť na 35 000 diváků, kteří opět měli na co koukat, a i přes velké vedro bylo patrné, že na pardubickém letišti panovala dobrá pohoda.

29. května 2021 - Televizní Aviatická pouť Události v roce 2020 neumožnily uspořádat jubilejní třicátý ročník Aviatické pouti a bohužel ani aktuální hygienická opatření neumožnula pořádání akce pro veřejnost. Proto se organizátorům za pomoci statutárního města Pardubice, Pardubického kraje, řadě partnerů, České televize a všech, kterým není důstojné připomenutí Pardubic, jako kolébky českého letectví, lhostejné, podařilo připravit několik aktivit, jejichž vyvrcholením je zcela nový formát letecké show, odvysílané přímým přenosem v sobotu 29. května od 14 hodin na programu ČT24.

 

Začátkem května byl také odstartován projekt Májové letecké Pardubice. V rámci něj byla v městě realizována rada akcí z historie Aviatické pouti, web výstava a také internetová soutěž. V pátek 28. května se uskutečnila v Pardubicích u sochy Ing. Jana Kašpara akce My nezapomínáme. Na místě byla vystavena precizní maketa legendárního stíhacího letounu Supermarine Spitfire v měřítku 1:1.

Vyvrcholením ročníku byla Televizní Aviatická pouť v podobě stominutového přímého televizního přenosu z pardubického letiště. Vedle letových ukázek byl program zpestřený i o pohledy do zákulisí akce, do historie Aviatických poutí, či rozhovory s piloty. Přímý přenos dlesovalo přes 60 000 diváků ČT24. Vedle toho se nám podařilo zorganizovat i vysílání na velkoplošné obrazovce umístěné na třídě Míru u pomníku Ing. Jana Kašpara

28. a 29. května 2022 - Jubilejní třicátý ročník „I přes složitější podmínky jsme připravili bohatý program, který trval pět a půl hodiny,“ řekl Jan Rudzinskyj z organizačního štábu Aviatické pouti. „Letový program začal vzletem legendárního Blériotu, který připoměl prvního českého aviatika a pardubického rodáka Ing. Jana Kašpara. Na tuto ukázku navázal jeho současný pokračovatel, přední světový pilot a instruktor v pardubickém Centru leteckého výcviku Martin Šonka, který předvedl akrobacii na cvičném Zlinu Z-142 CAF. Právě na těchto strojích začínají vojenští piloti, sloužící později třeba na Gripenech, jež byli pochopitelně také součástí programu. Jako kontrast s touto moderní proudovou technikou mohli diváci porovnat ukázku historického proudového stroje MiG-15UTI. Nechyběla skupina Flying Bulls Aerobatic Team, která poněkud netradičně vystoupila ve dvojici. Mezi dalšími vystupujícími bylo pardibické Centrum leteckého výcviku se současnou i historickou technikou. Z té historické se jednalo o cvičná letadla Z-381, C-11 a vrtulník Mi-2. Premiéra ročníku bylo letadla Sea Fury s pilotáži špičkového pilota Dana Griffitha. Na pardubickém nebi se představil také dvoumotorový Lockheed Electra, ale i cvičný dvouplošník Boeing Stearman z druhé světové války. Ze stejné kategorie letadel byla i dvojice dvouplošníkú de Havilland DH.82A Tiger Moth a premiérově i dolnoplošník Miles M.14A Magister.novinkou byla prezentace letových simulátorů Virtuální Letecký Svět „DCS World“ s pestrou směsice letounů, se kterými budo možné podniknout virtuální vyhlídkový let nad libovolnou krajinou. Součástí Aviatické pouti se také poprvé stal AIR FOOD Festival – gastro setkání foodtrucků a všech příznivců dobrého jídla a pití.

27. a 28. května 2023 - jednalo o první ročník, který se uskutečnil bez obou otců zakladatelů. Jaroslav Janda nás navždy opustil v roce 2020 a Josef Hadinec pak na jaře roku 2023. Nepočetný tým pod vedením Ladislava Minaříka však v Aviatických poutích pokračuje dál. Po oba dny připraven přes pět hodin trvající letový program. Diváci se dočkali pěkné premiéry v podobě, v České republice nového, letadla P-51D Mustang předvedeného ve skvělé pilotáži Dana Griffitha. 

Celkově byl program okořeněn řadou nových vystupujících zvučných světových jmen. Asi tou momentálně světově nejproslulejší hvězdou byl devětatřicetiletý polský pilot Luke Czepiela s letounem Carbon Cub. Jeho velice krátké starty a přistání, společně s neuvěřitelnými kousky ve vzduchu, vzbudily u diváků velký ohlas.

Obdobně tomu bylo i u ukázky legendárního litevského akrobata a showpilota Jurgise Kairyse na letadle Suchoj Su-31. Jistým diváckým úspěchem jsou na airshow vždy čeští akrobaté Martin Šonka a Petr Kopfstein. Ti pochopitelně nemohli v programu Aviatické pouti chybět. Petr Kopfstein se premiérově představil se speciálem Edge 540, kdy byl start na precizní ukázku zpestřen závodem s automobilem Ferrari. Martin Šonka v programu vystoupil hned dvakrát. Na svém stroji Extra 300SR si opět vystoupení přímo z paluby sám okomentoval. Druhým typem pak byl cvičný stroj Z-142C AF z pardubického Centra leteckého výcviku, kde je instruktorem. Ukázka byla obohacena společným vzletem s vrtulníkem Enstrom 480B-G pilotovaným Jaroslavem Špačkem, který hned po společném vzletu přešel do velice dynamické ukázky. 

O vrtulníky nebyla v programu nouze. Diváky tradičně nezklamal akrobatický Bo 105 pilotovaný další světovou legendou Felixem Baumgartnerem. Premiéru na Aviatické pouti měl také Daniel Tuček ze společnosti DSA s vrtulníkem Eurocopter AS350B3 Écureuil. Vojáci se předvedli s vrtulníky W-3A Sokol a Mi-24V. 

Pochopitelně nechyběl Gripen pilotovaný Ondřejem Špankem, ani Blériot s Jaromírem Boudou. Uskutečnily se i scény z první a druhé světové války, doplněné pozemním vystoupením nadšenců z klubů vojenské historie. Diváky také nadchla unikátní skupina pěti dvouplošníků a doslova nečekaný obdiv vzbudilo závěrečné vystoupení Radka Klimeše s legendárním Čmelákem.

Akci navštívilo přes dvacet tisíc diváků. 

Generální partner

Hlavní partneři