Letka Aviatické pouti

Letka Aviatické pouti 

Myšlenka na vznik Letky Aviatické pouti zrála dlouho. Malý tým pracoval řadu let na vytvoření smysluplné celkové koncepce. K vlastnímu založení Letky AP došlo na podzim roku 2019. Tehdy Aviatická pouť zakoupila zmenšenou ultralehkou repliku prvoválečného letadla Nieuport 11 a společně s tím byly ohlášeny i pěkné plány pro nejbližší dobu. Namísto toho hned v následující sezóně přišla nechvalně známá plošná opatření, která změnila životy lidí téměř na celém světě. Nový dech tak Letka AP nabrala až v roce 2023.

Druhým letadlem v Letce AP se stala ultralehká replika prvoválečného rakousko-uherského stíhacího dvouplošníku Aviatik Berg D.I, zařazená do Letky AP v září 2023, a od listopadu stejného roku je ve stavu i první dvoumístný typ. Tím je UL stroj v podobě stroje Morane-Saulnier MS.139 poháněný devítiválcovým hvězdicovým motorem Verner. 

V únoru 2024 přibyly ještě stroje pevně spjaté s Pardubicemi, repliky letadla Blériot XI a letadla JK systému Blériot, se kterým Ing. Jan Kašpar uskutečnil v roce 1911 památný přelet z Pardubic do Prahy.

Všechny dosavadní stroje Letky AP byly zakoupeny již jako hotové, ale většina z nich musela projít revizí a v několika případech i oživením do letového stavu. To si vyžádalo další čas a finance. Původně zvažovaná novostavba repliky letadla Rapid dalšího pardubického průkopníka Eugena Čiháka byla vyhodnocena jako časově a zejména finančně velice náročná. Taková stavba byla nad možnosti začínající Letky AP. Proto nakonec zvítězila varianta vydat se nejprve cestou zakoupení několika strojů a ukázat životaschopnost celého projektu.

Jeho cílem je, vedle letové činnosti, vybudovat, společně s Pardubickým krajem, leteckou sbírku. Ta by měla být důstojným připomenutím letecké historie v Pardubicích, které jsou právem považovány za kolébku českého letectví.

Od března 2024 je vytvářena Expozice pardubického létání umístěná v hangáru na letišti v Kuněticích. Tam našla Letka AP dík pochopení majitele areálu a s podporou Pardubického kraje pěkné zázemí. Velikost prostorů však neumožňuje stálé otevření, takže v sezoně 2024 se počítá se zpřístupněním Expozice pardubického létání pouze ve formě návštěvních dnů v předem ohlášených termínech. 

Plánů do budoucna je hodně, ale kunětický hangár není nafukovací a další rozvoj je omezen jeho kapacitou. 

UL Nieuport 11

Prvním létajícím letadlem Letky AP se v roce 2019 stal UL Nieuport 11. Jedná se o 80% zmenšeninu proti originálu postavenou Petrem Svobodou z Brna v roce 2013 podle plánu prodávaných v USA. Repliku pohání hvězdicový pětiválec Verner Scarlet 5 o výkon 65 HP. Nieuport s poznávací značkou OK-RUD 07 měl veřejnou premiéru na Aviatické pouti 2022, kde se s ním pilot Jaromír Bouda zapojil do letové ukázky bojů z první světové války. Létal tam společně se stroji z mladoboleslavského Leteckého muzea Metoděje Vlacha.

Originální letadla Nieuport 11 byla významným francouzským typem v první světové válce, který byl odpovědí na německé Fokkery E-I slavící ve vzdušných soubojích úspěchy od léta 1915. První sériový Nieuport 11 byl k útvaru dodán 5. ledna 1916 a již na počátku února mělo francouzské letectvo ve stavu devadesát kusů těchto letadel. Pro své malé rozměry dostal typ přezdívku Bébé (Dítě). Byl vyzbrojen jedním kulometem umístěným nad baldachýnem horního křídla. Piloti na Nieuportu 11 dosáhli řady vítězství a létala na něm i dvě nejúspěšnější francouzská „esa“ Georges Guynemer a Charles Nungesser. Létali na něm také američtí piloti bojující v Evropě. Byl zařazen i k britské RNAS. Licenčně se stavěl v Itálii, Carském Rusku a v Belgii.   

UL Aviatik Berg D.I

Druhým letadlem ve stavu Letky AP se v září 2023 stala ultralehká replika v podobě prvoválečného rakousko-uherského stíhacího dvouplošníku Aviatik Berg D.I. Stroj zkonstruoval a postavil známý tvůrce letadel Václav Vondrášek již v roce 2008. Pro potřeby Letky AP jej doladil a zprovoznil Pavel Majzner z Jehnědí. Replika je v plnohodnotné velikosti a pohání ji řadový motor Walter Minor o výkonu 105 HP. Replika se značkou OK-CUG 26 se do veřejných vystoupení zapojila v roce 2024.

Originální letadlo vzniklo u rakouské pobočky německé továrny Aviatik, kde letadlo navrhl šéfkonstruktér firmy Ing. Julius von Berg. Na samém počátku roku 1917 byl zalétán první prototyp. Po následných zkouškách se rozběhla sériová výroba. Typ Aviatik Berg D.I se stal prvním sériově vyráběným stíhacím strojem čistě rakouské konstrukce. Byly vyzbrojeny dvojicí kulometů umístěných na bocích trupu. Stroje se vyznačovaly skvělými letovými vlastnostmi a velkou stoupavostí.

V průběhu první světové války na tomto typu létali i čeští piloti. Po skončení války byl jeden stroj používán i v nově vznikajícím československém vojenském letectvu a v listopadu 1918 se stal prvním stíhacím typem zařazeným do výzbroje. Jeho kariéra však skončila již v únoru 1919 havárií. Druhý odzbrojený kus používala společnost Bohemia k propagačním letům.  

UL Morane-Saulnier MS.139

Od listopadu 2023 Letka AP rozšířila svůj letový park o první dvoumístný typ. Jedná se ultralehkou repliku Morane-Saulnier MS.139 navrženou a postavenou Peterem Márou v roce 1998. Původně ji poháněl motor Subaru, ale následně stroj zakoupil známý český výrobce hvězdicových motorů pan Pravoslav Verner ze Šumperka, který do letadla zastavěl devítiválcový hvězdicový motor Verner Scarlet 9s o výkonu 136 koní (101 kW). S ním letadlo dosahuje výrazně lepších výkonů. Replika je také vybavena „střelbyschopným kulometem“. Jedná se o akustickou zbraň Humbuk 05 od české firmy Picra vybavenou rotačním zásobníkem na 30 slepých nábojnic. 

Dvoumístný stroj je v Letce AP používán i k přeškolování nových pilotů.

I když typ Morane-Saulnier MS.139 je původem z meziválečného období, tak úzce navazuje na typy z první světové války, jejich původní konstrukce se postupně zdokonalovala zejména po stránce aerodynamické a také se instalovaly výkonnější motory. Firma Morane-Saulnier patří mezi průkopníky a stala se jednou z prvních leteckých továren v Evropě. Vyrobila řadu typů, které zasáhly do bojů v první světové válce. Dvoumístné cvičné typy, mezi které se řadí i typ Morane-Saulnier MS.139, spojovala koncepce typu parasol s jedním křídlem neseným nad trupem. 

UL Blériot XI

V únoru 2024 Letka AP dovezla další dvojici letadel od stavitele Václava Vondráška. Jedním z nich byla i UL replika letounu Blériot v plnohodnotné velikosti. Stroj byl dokončen v roce 2010. Dovezený kus zatím nelétal, protože stavitel jej především z důvodu absence vhodného motoru plně nedokončil a věnoval se mezitím dalším projektům. Cílem Letky AP je Blériot dokončit a přivést jej do letového stavu na pardubickou oblohu. Jedná se o klasické provedení Blériotu XI. To znamená stejného typu, který si na podzim roku 1909 zakoupil ve Francii pardubický rodák Ing. Jan Kašpar. V dubnu následujícího roku s ním uskutečnil první lety a stal se tak prvním Čechem létajícím nad českým územím.

Slavný přelet Luise Blériota přes úžinu La Manche 25. července 1909 způsobil ve Francii skutečnou senzaci a minimálně celoevropsky vzbudil zájem lidí o létání. Do té doby se již v Evropě několikrát létalo, ale vždy jen místně. Luis Blériot, však letěl mezi dvěma místy, navíc i s riskantním přeletem nad mořem. Po řadě neúspěšných pokusů slavil Blériot úspěch až se svým jedenáctým typem. Ten mu navrhl konstruktér Raymond Saulnier. Přelet přinesl pro Blériotovu továrnu i nebývalý obchodní úspěch a kdo chtěl tehdy opravdu létat, ten si zakoupil Blériotovu jedenáctku. Stejnou cestu zvolil i zmíněný Ing. Jan Kašpar. I když Blérioty zasáhly do počátečních bojů první světové války, jejich koncepce se dále nerozvíjela a letecké konstrukce šly jinou cestou.

UL Typ JK systému Blériot

Druhým strojem dovezeným v únoru 2024 od Václava Vondráška je UL replika letadla Typ JK systému Blériot, postavená v roce 2010. Ta již zkušebně létala, ale v současnosti je třeba dokončit potřebné úpravy a zkoušky. Předpokládaný obnovený vzlet je očekáván v průběhu roku 2024. 

Tento typ je pro české letectví a Pardubice zejména velmi významný. Právě na něm uskutečnil Ing. Jan Kašpar 13. května 1911 svůj památný přelet z Pardubic do Prahy, přesněji až do Velké Chuchle ležící v té době až za hranicemi Prahy. V tomto letadle byl 6. prosince 1911 uskutečněn také první let cestujícího. Stalo se tak při letu mezi Mělníkem a Prahou. Vedle prvního českého aviatika byl na palubě chrudimský rodák, redaktor Jaroslav Kalva. 

Letadlo si zkonstruoval sám Ing. Jan Kašpar a využil při tom zkušeností získaných provozem zakoupeného Blériotu. Zachoval jeho konstrukční řešení, ale zároveň letadlo mírně zvětšil a realizoval řadu konstrukčních úprav. Ty jsou nejlépe patrné na ocasních plochách. Originál slavného letounu byl již v roce 1913 předán Technickému museu pro Království České. Od konce třicátých let do roku 1950 byl vystavován v Pardubicích a následně byl vrácen do Prahy, kde je dnes ozdobou dopravní haly NTM.

Získaná replika je pro Pardubice významným počinem, protože připomíná historický odkaz tohoto města.

Bücker 131 Jungmann

Součástí Letky AP je i červený dvouplošník, kterému jeho majitel Jan Rudzinskyj přezdívá Elenka. To je odvozeno od německé poznávací značky D-EELE. Stroj zakoupil v dražbě v dubnu 2010 a od té doby doslova zdomácněl na leteckých dnech v České republice, ale i v jiných státech Evropy.

Původně se jedná o německý cvičný dvouplošník navržený konstruktérem švédského původu Ing. Andersem J. Andersonem. Letadlo bylo vyráběno od roku 1934. Vedle Německa bylo letadlo licenčně vyráběno v Československu, Maďarsku, Japonsku, Švýcarsku a ve Španělsku. Právě ze španělské výroby u firmy Construcione Aviación SA pochází i Elenka. Její přesné označení zní CASA 1.131 Jungmann Serie 2000-E. Byla vyrobena v roce 1958 a od roku 1986 má zastavěný plochý motor Lycoming O-320 o výkonu 160 koní (118 kW). Stroj je plně akrobatický, o čemž se mohou přesvědčit jak diváci na leteckých dnech, tak případní zájemci o svezení. 

Generální partner

Hlavní partneři